Udlejning af butikslokaler - en 10-trins guide

Hvis du vil udleje butikslokaler, er det vigtigt, at du forbereder dig grundigt, så du undgår du at stå i en situation, hvor dine butikslokaler står ledige og du taber en masse penge på huslejen.
7. september 2023 | Skrevet af: Ludvig Kofoed
Udlejning af butikslokaler - en 10-trins guide

Hvis du vil udleje butikslokaler, er det vigtigt, at du forbereder dig grundigt, så du undgår du at stå i en situation, hvor dine butikslokaler står ledige og du taber en masse penge på huslejen.

Hvis du ikke er udlejer, men søger efter butikslokaler, så tjek guiden Sådan lejer du en butik.

1: Gå hurtigt i gang med udlejningen

Så snart din eksisterende lejer opsiger sine butikslokaler, har du som udlejer typisk 3 måneder til at finde en ny lejer. Start med at tjekke din lejekontrakt, så du ved hvor travlt du har, og hvornår du ikke længere modtager husleje.

Udlejning af butikslokaler går nemlig ikke nødvendigvis hurtigt. Så sæt dine butikslokaler til leje så hurtigt som muligt når du har fået en opsigelse. Det er dog også vigtigt at du ikke lader dig stresse og lejer dine butikslokaler ud til den første den bedste lejer. Undersøg markedet grundigt, så du ved, hvilken type lejer du vil have, og hvilken pris du kan forvente at få for dine butikslokaler.

Mange erhvervsudlejere og udlejere af butikslokaler venter alt for lang tid med at gå i gang med udlejningsprocessen. Det ender med at koste mange penge, fordi man ender med at have ledige butikker, som man ikke får den månedlige leje for. Det positive er at der udlejes mange butikslokaler hver eneste dag - så du har gode chancer for at få udlejet din butik nemt og hurtigt.

2: Beskriv dine butikslokaler

Giv en præcis beskrivelse af butikken, du ønsker at udleje. Angiv størrelse, pris, stand og depositum. Betragt fx en mindre butik positivt. Mange forretninger ønsker små rum, der kan fyldes med varer og udstyr.

Det er vigtigt at beskrive butikkens anvendelsesmuligheder. Må den fx bruges til mad (pizzeria, fiskehandler, slagter osv)? Tænk over de faciliteter du kan tilbyde, som mødelokaler, parkering eller andet. Sørg for at dit lejemål er attraktivt og velholdt. Undersøg aktuelle prisniveauer på markedet på Virksomhedslokaler.dk - søg fx på butikslokaler til leje hele Danmark, butikslokaler til leje i Aarhus eller butikslokaler til leje i København. Hvis du vil udleje hurtigt, så sæt en attraktiv pris.

3: Identificér din målgruppe af lejere

Efter en grundig analyse af dit butikslejemål, er næste skridt at overveje hvilke virksomheder der vil passe til dine lokaler. Hvilke brancher og virksomhedsstørrelser matcher? Hvilke services vil værdsættes? Som udlejer tjener du på langvarige udlejninger. Det er dyrt at have korttidslejere der flytter igen. Jo bedre du kender din ideelle lejer, jo større chance for en stabil, langvarig lejer. En god lejer er en virksomhed, der matcher lokalerne godt, har et godt kundegrundlag og betaler stabil husleje i mange år.

Det betyder, at du skal gå efter at finde den helt rigtige lejer, som er en virksomhed der både passer til lokalerne og som er succesfuld. Den ideelle lejer betaler sin husleje måned efter måned uden problemer i årevis. 

4: Lav en salgsopstilling for dine butikslokaler

Det er vigtigt, at billederne er af høj kvalitet og viser lejemålets bedste sider. Overvej at hyre en professionel fotograf for at sikre, at billederne præsenterer lokalerne på bedst mulig vis. En god belysning kan gøre en stor forskel.

Når du skriver beskrivelsen, så fokuser på lejemålets unikke fordele. Måske er det dets centrale beliggenhed, moderne design, rummelighed, eller de faciliteter der følger med, som gør det særligt attraktivt. Husk at målrette sproget til den type lejere, du ønsker at tiltrække.

Husk også at specificere, hvad der er inkluderet i prisen, og hvad der kan komme af ekstra omkostninger. Er der for eksempel fællesomkostninger, serviceområder, eller noget andet som lejeren skal være opmærksom på?

5: Overvej at bruge en erhvervsmægler

De fleste ejendomsselskaber og private udlejere står selv for udlejningen af deres butikslejemål. Men der er mulighed for at bruge en erhvervsmægler, der er specialiseret i at udleje butikslokaler.

Erhvervsmægleren kan hjælpe dig med:

  • Salgsopstilling og vurdering
  • At finde potentielle lejere
  • At lave en kontrakt om udlejning eller afståelse
  • Kontakt med lejer og med rådgivning om den optimale lejer
  • Udlejning af butikslokalerne

Det kan nogle gange være en fordel at anvende en erhvervsmægler, da man kan spare tid på  kontakt med lejerne, fremvisning af butikslokalerne mv. Men mægleren tager sig betalt, og der kan være store besparelser forbundet med at udleje lokalerne selv.

6: Markedsfør dine ledige butikslokaler 

Nu er du klar til at iværksætte en effektiv markedsføring af dine butikslokaler. For at opnå bedst muligt resultat, følg denne detaljerede proces: 

Annoncér dine ledige butikslokaler til leje på Virksomhedslokaler.dk

Lav en indbydende annonce, som klart beskriver butikslokalets fortrin og fremhæver alle relevante fordele. Husk at få taget nogle højkvalitets billeder af dine butikslokaler, så potentielle lejere får det bedste indtryk.

Virksomhedslokaler.dk har en bred brugerbase af virksomheder på jagt efter nye butikslokaler, så annoncering her giver dig maksimal eksponering af dine butikslokaler overfor din målgruppe.

Tag direkte kontakt til virksomheder, aktivt søger butikslokaler lige nu

Du kan også tage direkte kontakt til virksomheder, der søger nye butikslokaler. Mange af disse virksomheder beskriver nemlig deres ønsker på Virksomhedslokaler.dk. Du kan søge direkte i kartoteket efter lejere og tage direkte kontakt til de virksomheder, der søger lokaler, der minder om dine butikslokaler, og invitere dem til en fremvisning.

Brug dit netværk til at finde en lejer

Mange virksomheder finder deres nye lokaler gennem netværk og personlige kontakter. Så hvis du kender nogen, der leder efter nye lokaler, så tag fat i dem og fortæl dem om dine ledige butikslokaler. Måske kan I indgå en aftale.

Brug sociale medier

Sociale medier er en oplagt mulighed for at nå ud til mange potentielle lejere på en gang. Lav en annonce på Facebook eller andre sociale medier, så flere kan se dine butikslokaler.

7: Fremvis dine butikslokaler til leje

Nu begynder interessen for dine lokaler at øges, og de potentielle lejere begynder at kontakte dig. Lav en detaljeret checkliste med spørgsmål du stiller lejerne, for at afdække om lejeren passer med dine butikslokaler. Giv lejerne god tid til at tænke sig om og besvar deres spørgsmål. Vær fleksibel når det kommer til prisforhandling og den potentielle lejers specifikke ønsker til indretning, betingelser og meget mere.

8: Lav et baggrundstjek af lejeren

Når du har fundet den lejer, du vil leje dine butikslokaler ud til, så foretag et dybdegående baggrundstjek af lejeren. Gransk især lejerens økonomiske baggrund. Offentlige databaser gør det nemt at gennemgå regnskaber, men kig også på kundeanmeldelser, som kan findes på steder som Trustpilot. Din intuition spiller også en rolle. At leje ud til den forkerte lejer kan ende med at blive en bekostelig fejl.

9: Underskriv lejekontrakten

Når du har undersøgt lejeren og er sikker på, at alt er i orden, kan du sende lejekontrakten til underskrift. Husk at få lejekontrakten tjekket af en advokat, så du er sikker på, at den er i orden. Kontrakten bør indeholde specifikationer som leje, depositum, bindingsperiode, anvendelsesområder, omkostninger, vedligeholdelse og fremlejemuligheder. Download ikke bare en kontrakt-skabelon fra Nettet. Du skal altid have en juridisk kyndig person ind over lejekontrakten.

10: Hold en god kontakt med lejeren

Blot fordi du har skrevet under på en kontrakt, betyder det ikke at ikke længere skal have en relation til lejeren. Hold øje med butikslokalerne og snak løbende med lejeren. Check indimellem op på lokalets stand og om lejeren passer godt på det. Hold forbindelsen med din lejer - det er med til at sikre, at lejeren bliver hos dig i lang tid, og du får din husleje regelmæssigt.