Moms ved erhvervslejemål

Når du skal udleje din erhvervslokaler, skal du være opmærksom på en række forhold omkring moms. Som udlejer af erhvervslokaler, kan du vælge, om du vil lade din virksomhed momsregistrere eller ej. Hvad der er bedst at gøre, må vurderes ud fra den enkeltes situation og virksomhed.

Lader du din virksomhed momsregistrere, skal du opkræve moms af lejeindtægten. Samtidigt kan du fratrække momsen til udgifter i forbindelse med udlejningen, såsom istandsættelse, reparationer og lign. Lader du dig momsregistrere, kan denne registrering tidligst ophæves igen to år efter.

Omvendt, hvis du ikke momsregistrerer din udlejningsvirksomhed, kan du ikke kræve moms af lejen, og du kan heller ikke trække moms fra de udgifter, du måtte have i forbindelse med udlejningen.

Det anbefales altid, at få en revisors rådgivning omkring moms ved erhvervslejemål, da der er mange forskellige scenarier at tage højde for.

Skal du udleje et lokale? Klik her!